Cea mai importantă staţiune turistică din judeţul Suceava, Vatra Dornei, este la un pas de faliment, putând fi salvată doar prin alocarea urgentă a unor fonduri de la bugetul de stat şiprin recuperarea datoriilor pe care municipalitatea le are de încasat de la populaţie şi de la agenţii economici dorneni.
Datoriile pe care municipalitatea dorneană le are în momentul de faţă la bănci şi diverşi furnizori se ridică la câteva sute de miliarde de lei vechi şi, mai mult, executările silite au început deja „să bată” la uşa Primăriei Vatra Dornei.
Aceasta este moştenirea pe care noua echipă de conducere a primăriei a anunţat că a primit-o de la fostul primar din Vatra Dornei, situaţia fiind însă mult mai dezastruoasă în condiţiile în care municipalitatea nu dispune de fondurile necesare pentru a asigura agentul termic şi iluminatul public în iarna care vine, adică exact când staţiunea ar urma să fie plină de turişti.
Potrivit rezultatelor unui audit financiar realizat la Primăria Vatra Dornei de către SC IMOTAX SRL, la solicitarea şi din fondurile primarului Ilie Boncheş, creditele bancare pe care municipalitatea dorneană le-a contractat până la preluarea de către acesta a mandatului se ridică la 50,9 milioane de lei (509 miliarde de lei vechi). Din această sumă, 31,6 milioane de lei reprezintă creditul pentru proiectul „Suceava – Utilităţi şi mediu la standarde europene”.
Ilie Boncheş ne-a declarat că la aceste sume se mai adaugă datoriile pe care primăria le are la diverşi furnizori, în valoare totală de 13,46 de milioane de lei. El a arătat că din această sumă, 1,8 milioane de lei sunt datoriile pentru energia electrică, 5,4 milioane de lei datorii la lucrările de extindere a reţelei de termoficare şi 1,8 milioane de lei sumele pe care primăria nu le-a plătit pentru rumeguşul folosit pentru asigurarea agentului termic în Vatra Dornei.
Ilie Boncheş a subliniat că aceste date reprezintă situaţia financiară a Primăriei Vatra Dornei la sfârşitul lunii iunie 2012, adică la scurt timp după ce a preluat mandatul de primar al acestui municipiu.
„Situaţia este mai dramatică decât ne aşteptam. Văzând situaţia care există în primărie, am considerat că trebuie să-mi formez o echipă alcătuită din oameni competenţi, împreună cu care să putem găsi soluţiile la toate problemele din Vatra Dornei. Cei care au crezut că pot să ia hotărâri de unul singur s-au înşelat. Şi nu îmi dau seama care ar fi fost soarta municipiului Vatra Dornei dacă se mergea pe aceeaşi linie”, a spus Ilie Boncheş, care a adăugat că echipa cu care va lucra pentru salvarea municipiului este formată din viceprimarul Nicuşor Cojocaru şi administratorul public Mircea Rusu.
Ilie Boncheş a declarat că primăria nu va putea acoperi aceste datorii din bugetul propriu, având în vedere că pentru anul 2012 sunt preconizate venituri de 24 de milioane de lei. Mai mult, el a arătat că veniturile primăriei au scăzut cu 40% din anul 2008 şi până în prezent.
Apel şi avertisment către populaţie şi firme pentru a-şi plăti datoriile către buget
Ilie Boncheş ne-a declarat că pentru a salva municipiul Vatra Dornei de la faliment este nevoie de alocarea urgentă a unei sume de 4 - 5 milioane de lei, fie prin Consiliul Judeţean Suceava, fie de la Guvern, dar şi de recuperarea datoriilor pe care primăria le are de încasat de la populaţie şi de la agenţii economici.
Boncheş a arătat că a constatat faptul că fostul primar nu a dat importanţă colectării veniturilor de la populaţie şi de la agenţii economici, motiv pentru care datoriile pe care aceştia le au în momentul de faţă către primărie se ridică la aproximativ 10 milioane de lei (100 de miliarde de lei vechi). Ilie Boncheş a subliniat că din această sumă s-ar mai putea recupera, în perioada imediat următoare, aproximativ trei milioane de lei.
„Vrem să facem un apel la dorneni, persoane fizice şi agenţi economici, să vină şi să-şi plătească datoriile pe care le au către primărie. În acelaşi timp, îi avertizăm pe cei care nu îşi plătesc datoriile pe care le au către municipalitate că vom face tot ce ne stă în putinţă pentru a recupera sumele pe care trebuie să le încasăm. Oamenii trebuie să înţeleagă faptul că trebuie să-şi plătească aceste datorii, putând astfel contribui şi ei la salvarea oraşului în care trăiesc”, a declarat primarul din Vatra Dornei.
În acelaşi timp, Ilie Boncheş a ţinut să precizeze că fără un ajutor şi din partea Guvernului şi a Consiliului Judeţean, Vatra Dornei „nu are cum să iasă din impas”.
„Vreau să le transmit dornenilor că şi în situaţia în care au fost conştiincioşi şi şi-au plătit prima tranşă a impozitelor şi taxelor, îi rugăm să plătească şi restul sumelor, pentru a putea face aprovizionarea pentru iarnă cu rumeguş, astfel încât să putem asigura agent termic”, a precizat Boncheş, care a mai spus că intenţionează să meargă să discute personal cu cei care au datorii către primărie pentru a-i convinge să-şi achite sumele restante.
El a arătat că numai din chirii, primăria are de încasat 700.000 de lei (şapte miliarde de lei vechi). „Dornenii trebuie să înţeleagă că oraşul nu va trece de această iarnă dacă nu îşi plătesc datoriile”, a mai declarat primarul din Vatra Dornei. El a făcut un apel şi către Consiliul Judeţean şi Guvern pentru găsirea unor soluţii astfel încât Vatra Dornei să nu ajungă în faliment.
Vatra Dornei riscă să rămână fără iluminat public şi energie termică
Primarul din Vatra Dornei spune că datoriile de 1,8 milioane de lei pe care municipalitatea le are de plătit furnizorilor de rumeguş face imposibilă achiziţionarea unor cantităţi noi, astfel încât să poată fi asigurat agentul termic pe perioada iernii.
La rândul său, administratorul public al primăriei, Mircea Rusu, a ţinut să sublinieze faptul că în momentul de faţă există un stoc de 13.000 de metri cubi de rumeguş, însă pentru a putea asigura agent termic în iarna care vine ar fi necesară o cantitate de 40.000 de metri cubi.
„Această datorie de 18 miliarde de lei vechi ne împiedică să ne aprovizionăm cu necesarul de rumeguş pentru iarna care vine, având în vedere că furnizorul şi transportatorii ne cer banii pe care îi mai avem de plătit”, a spus Mircea Rusu.
O altă problemă prezentată, de această dată, de viceprimarul Nicuşor Cojocaru este cea a iluminatului public. Cojocaru a arătat că imediat după ce noua conducere a Primăriei Vatra Dornei şi-a preluat funcţiile, compania E.ON ar fi trebuit să oprească furnizarea curentului electric în primărie. Nicuşor Cojocaru a arătat că datoria faţă de furnizorul de energie electrică reprezintă o altă mare problemă pe care actuala conducere a primăriei trebuie să o rezolve urgent.
Pe de altă parte, viceprimarul din Vatra Dornei a amintit că noua conducere a primăriei a mai primit „o moştenire grea” din partea fostului primar, respectiv datoriile de 5,4 milioane de lei pentru lucrările de extindere a reţelei de termoficare în zona străzii Republicii. Nicuşor Cojocaru a precizat că noile reţele nu pot fi folosite, având în vedere că centrala termică construită prin proiectul „Suceava – Utilităţi şi mediu” nu este pusă în funcţiune, având în vedere că în Vatra Dornei nu a ajuns conducta de distribuţie a gazului metan.
Conturile de dezvoltare sunt blocate
Primarul Ilie Boncheş a ţinut să mai precizeze că imediat după ce a preluat mandatul, la primărie au început să apară titlurile executorii venite din partea firmelor faţă de care municipalitatea are datorii. „Acesta este un alt motiv pentru care avem o nevoie urgentă de sprijin. Datorită blocării conturilor, un număr important de activităţi de investiţii trebuie oprite. Sunt somaţii de plată care, dacă în câteva luni nu sunt rezolvate, ne pot duce în pragul falimentului”, a spus Boncheş.
El a arătat că, după ce a preluat mandatul de primar, a început să verifice şi să renegocieze contractele pe care municipalitatea le are încheiate cu diverşi furnizori, încercând astfel să facă economii de la bugetul local. Primarul din Vatra Dornei a subliniat că cea mai mare parte a acestor contracte erau „precum canelele de la robinet prin care se scurgeau veniturile primăriei”.
Ilie Boncheş a mai arătat că o altă măsură pentru reducerea cheltuielilor va fi şi modificarea organigramei, prin desfiinţarea majorităţii posturilor de director din primărie, precum şi a altor posturi pe care actuala conducere le consideră ineficiente.
La rândul său, administratorul public, Mircea Rusu, a arătat că în momentul de faţă contul de dezvoltare al primăriei este blocat din cauza titlurilor executorii. „Asta înseamnă că din acest moment nu mai putem să facem investiţii, de orice fel ar fi acestea”, a atras atenţia Mircea Rusu, care a mai adăugat însă că primăria a găsit înţelegere la unii furnizori, astfel încât în perioada următoare vor fi realizate totuşi lucrări de plombare a gropilor de pe mai multe străzi. El a mai spus că o altă investiţie care va fi făcută în perioada următoare va fi şi cea de reparaţie capitală a centralei pe rumeguş, menţionând că pentru prima dată de la punerea lor în funcţiune, cele două cazane ale centralei vor fi reşamotate.
Nu în ultimul rând, primarul Ilie Boncheş a ţinut să precizeze că deşi situaţia financiară actuală a primăriei este una dezastruoasă, noua conducere a municipiului Vatra Dornei nu va renunţa la promovarea proiectelor de dezvoltare, însă cu condiţia ca acestea să nu aibă o cotă mare de cofinanţare.
Boncheş a ţinut să precizeze că fostul primar a promovat proiectul „Lunca Dornelor”, pentru care primăria ar fi trebuit să asigure 50% din valoare, adică circa patru milioane de euro. „Este o sumă foarte mare pentru situaţia actuală în care se află primăria. Din acest motiv vom renunţa momentan la acest proiect şi vom căuta să promovăm alte investiţii la care primăria să nu aibă o cotă de finanţare atât de mare”, a spus Boncheş.
Nu în ultimul rând, el a arătat că priorităţile lui şi ale echipei sale vor fi în primul rând salvarea primăriei de la faliment, asigurarea căldurii şi iluminatului public pe timp de iarnă, după care atenţia conducerii primăriei va fi îndreptată către promovarea de proiecte de dezvoltare.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu