Domeniul petrolier are o miză extrem de ridicată în România, iar afacerile care se derulează sunt de ordinul miliardelor de euro. Unul dintre cei mai importanţi jucători în această piaţă este grupul Rompetrol, controlat de KazMunayGas din Kazahstan, iar o parte dintre operaţiunile firmei se derulează şi în judeţul Suceava. Este vorba atât de staţiile Rompetrol unde carburantul se vinde cu amănuntul, cât şi la depozitul din Argestru-Vatra Dornei, acolo unde motorina şi benzina ajung pe calea ferată, iar mai apoi sunt încărcate în autocisterne şi trimise mai departe la staţii din mai multe judeţe ale ţării.
Mai multe persoane care au intrat în contact direct cu ceea ce se petrece la acest depozit dezvăluie că activitatea de acolo nu reprezintă altceva decât o mare spălare de bani, asta în condiţiile în care Rompetrol a raportat pierderi atât pentru anul 2012, cât şi în 2013, în valoare totală de peste 200 de milioane de dolari. Colac peste pupăză, în luna ianuarie a acestui an, Rompetrol a beneficiat şi de un peşcheş din partea Guvernului României, iar o mare parte din datoriile de peste 600 de milioane de dolari ale grupului kazah, care datează din perioada guvernării Adrian Năstase, au fost şterse.
Potrivit memorandumului semnat şi asumat de premierul Victor Ponta, statul va încasa 200 de milioane de dolari prin răscumpărarea de către compania de stat KazMunaiGaz din Kazahstan a unui pachet de 26,69% din acţiunile Rompetrol Rafinare. Grupul din Kazahstan scapă însă de datorii de 400 de milioane de dolari.
Lista Neagră de la Rompetrol
Activităţile dubioase de la depozitul din Argestru-Vatra Dornei ale firmei Rompetrol Downstream, membră a grupului Rompetrol, au fost „developate” de mai mulţi şoferi ai Transpeco Logistics&Distribution (TLD), deveniţi peste noapte „oi negre”.
Şoferii suceveni ai acestei firme susţin că Lista Neagră a celor de la Rompetrol cuprinde nume din toată ţara, oameni cărora de-a lungul timpului li s-a imputat lipsa diferitelor cantităţi de carburant din cisternele cu care marfa era transportată de la depozitele din ţară către staţiile de distribuţie. În total, pe această listă s-ar afla peste 20 de şoferi din mai multe zone, precum Vatra Dornei, Zărneşti, Craiova sau Mogoşoaia.
„Lucrez de aproximativ 10 ani în domeniul petrolier şi nu am avut nici o reclamaţie din partea clienţilor celor două companii petroliere la care am efectuat transporturi de-a lungul timpului. Consider că această metodă de a fi trecuţi pe acea Blacklist (n.r Listă Neagră) este una abuzivă, iar mie, cât şi colegilor mei ne este îngrădit dreptul la muncă. Suntem aproape de a rămâne fără servicii, deşi nu am creat nici un prejudiciu angajatorului sau beneficiarului”, a arătat unul dintre şoferii angajaţi la TLD.
„Dijmuiala”
Potrivit reprezentanţilor TLD, manevrele începeau imediat după ce garniturile de tren intrau în depozitul de la Argestru pentru a fi descărcate. „Cantităţile lipsă, precum şi plusurile generate de temperatura atmosferică şi densitatea produsului modificate se treceau în vina şoferilor Transpeco, care chipurile erau singurii vinovaţi de aceste lipsuri. La intrarea în depozit fiecare şofer era dijmuit de 20 de litri obligatoriu, altfel nu li se permitea accesul în depozit. Aceasta se poate verifica şi de la alţi şoferi care au reclamat acest lucru”, a mai arătat şoferul interzis de Rompetrol.
Aceste detalii au fost transmise şi conducerii TLD, dar aşa-zisa „Listă Neagră” nu a suferit nici o modificare.
Ce au observat şoferii TLD
Mecanismul pe care şoferii TLD l-au identificat la depozitele Rompetrol este destul de simplu şi se rezuma la un minus de 100-120 de litri de produs pe fiecare autocisternă în parte.
„Densitatea trecută în avizul de expediţie a mărfii este fictivă, diferenţa faţă de produsul real este de 5-14 unităţi. Identic se întâmplă şi cu temperatura produsului încărcat în cisternă. Când şoferul ajunge în staţie, după ce se descarcă circa 100 de litri din cisternă în rezervorul staţiei, se opreşte livrarea sau pompa, se decuplează furtunul şi se ia proba pentru a fi verificată. Aici sunt semnalate diferenţele dintre densitatea trecută pe aviz şi cea măsurată în staţie”, a explicat şoferul firmei Transpeco.
Mai mult, există şi o modalitate prin care se completează în cisternă cantitatea lipsă de 100 - 120 de litri. „O parte dintre angajaţii depozitului se folosesc de redirijarea vaporilor din instalaţia de recuperare vapori. Aceasta are rolul de a prelua vaporii degajaţi în rampa auto la încărcarea autocisternelor cu benzină. Gazele absorbite sunt răcite într-un schimbător de căldură şi trimise cu pompa vacuum într-o coloană de absorbţie care se condensează prin stropire cu benzină. Gazele necondensate sunt transmise înapoi în procesul tehnologic, iar lichidul petrolier este returnat în rezervorul depozitului. Practic, în cisternă este încărcat şi se înregistrează prin ceas gazul necondensat şi nu benzina”, a descris „procesul tehnologic” din depozitele Rompetrol unul dintre şoferii Transpeco.
28 februarie 2013, ziua în care totul s-a derulat fără lipsuri de carburant
Mai mulţi dintre şoferii TLD susţin că a existat o zi când activitatea s-a derulat normal, fără imputaţii privind lipsa de carburant între depozit şi staţiile de livrare. Acest lucru s-ar fi întâmplat pe 28 februarie 2013, zi în care la depozitul din Argestru a fost prezentă o delegaţie a acţionariatului Rompetrol.
Pentru că se consideră nevinovaţi şi spun că traseul lor de la depozitul Rompetrol şi până la staţiile de distribuţie este monitorizat prin sistem GPS, şoferii Transpeco au cerut explicaţii.
„Datorită faptului că am cerut explicaţii gestionarului în nenumărate rânduri despre diferenţele care apar la densitate pe aviz faţă de recepţia din staţia de descărcare, acesta mi-a râs în faţă spunându-mi că aşa vrea el şi că bagă de seamă că ştiu prea multe. Ca rezultat, a doua zi, la finalizarea cursei, mi s-a comunicat că nu mai am acces în depozitele şi staţiile Rompetrol, fiind trecut în Lista Neagră”, a arătat un alt şofer al companiei TLD.
Răspunsul Rompetrol, ca o nucă într-un perete
Referitor la aceste acuze extrem de grave, au fost contactatati şi reprezentanţii grupului Rompetrol. Deşi s-a explicat în adresa trimisa companiei care sunt, în linii mari, acuzaţiile aduse şi am solicitat expres motivele pentru care şoferii TLD au fost interzişi în depozitele şi staţiile Rompetrol, răspunsul oferit a fost unul extrem de sec, care nu lămureşte absolut nimic.
„Rompetrol Downstream, divizia locală de distribuție a KazMunayGas Internațional (Grupul Rompetrol), acționează strict în baza prevederilor contractului încheiat cu societatea Transpeco Logistics&Distribution, având ca obiect furnizarea de servicii de transport carburanți, contract aflat în vigoare în prezent, precum și în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile. În ceea ce privește "îngrădirea dreptului la muncă", este vorba de angajați ai Transpeco Logistics&Distribution, acestei societăți, în calitate de angajator, revenindu-i toate obligațiile referitoare la încheierea, executarea și încetarea contractelor de muncă derulate cu angajații săi”, se arată în răspunsul oferit de reprezentanţii Departamentului de Comunicare şi Relaţii Publice al grupului Rompetrol.