Centrala de cogenerare din Rădăuţi poate constitui un exemplu de eficienţă şi rentabilitate, iar când se uită la acest proiect autorităţile din Vatra Dornei sau Câmpulung Moldovenesc au doar motive de regret.
În timp ce la Rădăuţi lucrurile merg cât se poate de bine, iar un oraş cu aproximativ 25.000 de locuitori beneficiază de apă caldă şi căldură non-stop, oamenii din Vatra Dornei şi Câmpulung Moldovenesc au toate motivele să se plângă. În aceste două localităţi din zona de munte a judeţului Suceava s-au construit centrale de cogenerare care au fost trecute în „conservare”, termenul frumos la ceea ce înseamnă abandonate.
Dacă la Câmpulung Moldovenesc centrala de cogenerare nu funcţionează din lipsă de clienţi, la Vatra Dornei situaţia este total diferită: nu există gaz metan. Aşa se face că în loc să utilizeze această centrală, autorităţile din Vatra Dornei apelează în continuare la centrala pe rumeguş, deja depăşită şi uzată fizic şi moral, ceea ce înseamnă mari bătăi de cap în asigurarea agentului termic la parametrii normali în perioadele de iarnă.
Nistor Tătar: „Reuşim să realizăm un dublu obiectiv: obţinerea de profit şi asigurarea confortului în casele rădăuţenilor”
Dacă la Câmpulung Moldovenesc şi Vatra Dornei situaţia este una extrem de neplăcută, la Rădăuţi lucrurile merg cât se poate de bine, şi nu de azi de ieri, ci de aproximativ cinci ani. Faptul că energia electrică produsă de instalaţiile centralei de cogenerare este vândută în sistemul naţional, iar în plus se acordă şi bonusuri, face din investiţia de la Rădăuţi un exemplu de urmat.
Numai la nivelul anului trecut, cei de la SC Servicii Comunale SA Rădăuţi au vândut în sistemul centralizat naţional 25.248 MWh de energie electrică în valoare de 4.349.668 de lei, la care s-a adăugat bonusul de 5.315.347 de lei oferit de Transelectrica. În contrapartidă, s-a consumat gaz metan în valoare de 13.826.708 lei, ceea ce înseamnă că 70% din cheltuielile de producţie au fost acoperite.
„Fireşte, la cheltuieli trebuie adăugate salariile personalului, reparaţiile curente şi alte lucruri neprevăzute, dar din ceea ce încasăm de la populaţie pentru consumul de apă caldă şi pentru căldura livrată putem spune că suntem în profit. Practic, reuşim să realizăm un dublu obiectiv: obţinerea de profit şi asigurarea confortului în casele rădăuţenilor”, a explicat Nistor Tătar, directorul SC Servicii Comunale SA Rădăuţi.
CITEȘTE CONTINUAREA ARTICOLULUI PE MONITORULSV.ro